HTML

2012.12.18. 12:21 nyekisuli

Vivát Selmec!

Első nap

5 óra 40 perckor gyülekeztünk az iskola előtt, ahonnan 6 óra után nem sokkal el is indultunk Szlovákia irányába.

A buszon az idegenvezető, Judit elmondta a napi programot, de az izgatottságtól szinte senki sem jegyezte meg.

A határhoz nagyon hamar odaértünk hisz közel vagyunk hozzá. Jó néhányan közülünk most lépték át először az országhatárt. Az első látnivaló Zólyom vára volt, ahol Balassi Bálint született, de ezt csak a buszból néztük meg. Az első megállónk Selmecbánya volt, ahol megtekintettük az Óvárat, sok érdekes történetet hallottunk, majd ellátogattunk a Bányászati és Régészeti Múzeumba. A főtéren áthaladva a Líceum előtt elszavaltuk Petőfi egy versét és megkoszorúztuk az emléktábláját.

Irány Körmöcbánya! Itt megtekintettük az 1823-tól működő pénzverdét és tartottunk egy rövidebb főúri tanácskozást, ahol kihirdettük a forint bevezetését. A múzeum alatt lementünk a bányába, megnéztük milyen nehéz munka árán került felszínre az arany. A főtéren álló szobor megcsodálása után tovább indultunk Besztercebányára. Itt először a főtéren álló szentháromság szobrot néztük meg, ami ugyanolyan volt, mint az előző két városban. A buszparkoló mellet az egykori csehszlovák hadsereg járművei ejtettek minek rabul, vidáman ugrándoztunk rajtuk.

Fáradtan érkeztünk meg Kokava Líneára, szálláshelyünkre, ahol nagyon finom

vacsorával vártak minket. A szállás nagyon tetszett nekünk hisz egyedül voltunk és még biliárdozni is lehetett.

Második nap

Első utunk Ótátrafüredre vitt minket, ahol városnézés közben csodálatos századfordulós hangulatú házakat láttunk.

Utána panorámautazásban volt részünk a Felvidék hegyei között a Szepességben.

Lőcsén megnéztük a városházát, a harangtornyot és a gótikus stílusban épült Szent Jakab templomot.

Itt született, dolgozott Lőcsei Pál mester- faszobrász, szárnyas oltárfaragó.

A régi városháza a 15. században épült gótikus stílusban, 1550-ben leégett, 1615-ben mai árkádos formájában építették át. Ma a Szepesi Múzeum működik benne. Harangtornya 1651-ben épült.

Szent Jakab-templom az egykori Magyarország egyik legszebb temploma. 1245-ben román stílusban kezdték építeni. Közel 100 évig épült, és közben fokozatosan gótikus stílusú álbazilikális elrendezésűvé építették át. Oltárai a középkori faszobrászat legszebb alkotásai közé tartoznak. Főoltára Lőcsei Pál mester alkotása.

Délután a szepesi várhoz vitt utunk, amely a középkori Magyarország legnagyobb vára volt. Ezt a várrom-együttest több, a történelemből ismert személy birtokolta. UNESCO világörökség listáján szerepel. A sziklát, amelyen épült, már az i. e. 5. évezred óta lakták a kelták. A vár legrégibb része a 11-12. században épített kör alakú lakótorony és a sziklába vájt téglalap alakú ciszterna és védőfal

Este visszatértünk a szállásunkra ahol a vacsora utáni időt közös énekléssel és táncolással töltöttük, majd az utazási iroda által beszervezett segítőkkel együtt egy népdalt tanultunk meg, és előadtuk a bányász himnuszt.

Harmadik nap

Az időjárás kellemes volt , nem kerülgetett bennünket az eső. Első úti célunk Rimaszombatra vezetett . Az út körülbelül másfél órás volt a szállásunktól .
Kezdetben a Rimaszombati Tompa Mihály Alapiskolát szemléltük meg . Az iskola bejáratánál már ott időzött az igazgatóhelyettes asszony , aki elmesélte az iskola múltját és jelenét. Körbe kalauzolt minket a tanintézményben , bemutatta a tantermeket , nebulókat . Ezt követően a megbeszélt foci mérkőzés kezdődött el, az iskola udvarán.

Feszes összecsapás volt. De mégis a mi csapatunk győzedelmeskedett. Megviselten , de tovább lépegettünk az iskolától nem messze lévő Tompa Mihály szobrához . Az emlékműt megkoszorúztuk és Tompa Mihály egyik költeményét szavaltuk el.

Így töltöttük el a délelőttünket . Emlékezeteim szerint soron lévő állomásunk Betlér volt. A község északi végén áll az Andrássyak kastélya, amely a 17 század végén kastélynak épült, itt lakott az Andrássy család, miután Krasznahorka várát elhagyta. A kastélyt 1880-ban korszerűsítették eklektikus stílusban, teljes régi berendezése megmaradt. Híres vadásztrófea-gyűjteménye és 1793-ban Andrássy Lipót által alapított barokk könyvtára van. A kastélyt gyönyörű díszpark veszi körül tóval, vízeséssel, kúttal, az egykori könyvtár és állatkert épületeivel. A várpalota bejáratánál ajándéktárgyak , emléktárgyakat lehetett beszerezni.

Soron lévő állomásunk Kassa volt. Kassa , Szlovákia második legnagyobb városa a Hernád-partján fekszik a magyar határtól mindössze 16 km távolságban. Katolikus és evangélikus püspöki székhely; műemlékeivel, múzeumaival. Mi elsősorban a Szent Erzsébet főszékesegyházat tekintettük meg. Szemrevételeztük az altemplomot is. II. Rákóczi Ferenc és bujdosótársainak 1906. október 29-én hazahozott hamvait a dóm altemplomában helyezték el. Az altemplom lejárata a templom északi oldalán található, szűk lépcső vezet le. A lépcsővel szemben három szarkofág: a középső II. Rákóczi Ferenc, Zrínyi Ilona és Rákóczi József bronzkoporsóját rejti.
Kassa volt az utolsó állomásunk , napirendünk ezzel bezárult. Ismét buszra szálltunk s haza felé vettük az irányt.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.